کلامین (مواد معدنی کیلاته )
کلامین (مواد معدنی کیلاته )

توضیحات کامل


کلامین، حاصل دانش و تجربه دانشمندان شیمی و تغذیه دام و طیور  مواد معدنی کم‌نیاز وظایف بیولوژیکی مهمی در بدن دارند از جمله نقش در ایمنی، متابولیسم اکسیداتیو، متابولیسم مواد مغذی و انرژی، فعالیت‌های تولید مثلی و غیره. کمبود عناصـر کم‌نیازی چون Zn,، Mn،, Cu منجر به مشکلات متابوليکی فراوانی در دام و طیور می‌شود.

آهن و مس نقش مهمی در سلامت مفاصل، رشد و سلامتی پشم و مو و پَر، تولید سلول‌های خونی، بهبود عملکرد ایمنی، افزایش کارکرد باروری، بهبود متابولیسم آهن، و ... دارد. روی و منگنز نيز نقش مهمی در سنتز پروتئین ها، بهبود عملکرد ایمنی، متابولیسم ویتامین ها، تقویت سیستم آنتی‌اکسیدانی، افزایش کارکرد باروری، و سلامتی پوست دارند. این عنصرها همچنین کوفاکتور بسیاری از آنزیم‌های مهمِ درگیر در متابولیسم کُلی بدن هستند. کروم نيز نقش پايه ای در متابوليسم گلوکز-انسولين دارد.

شکل غیرآلی مواد معدنیِ کم‌نیاز شامل اکسیدها و نمک‌ها دارای زیست فراهمی (Bioavailability)  اندکی هستند. زیست فراهمی این مواد معدنی را می‌توان به‌طور چشمگیری با تولید کمپلکس‌های آلیِ دارای مواد معدنیِ کم‌نیاز افزایش داد. مواد معدنیِ کم نیاز به شکل کيليت های پُلی کربوکسيليت  (Polycarboxylated chelates)  کيليت های پُلی کربوکسيليت درحالي که دارای حلاليت زيادی در آب هستند، در گستره وسيعی از pH  نیز پايداری خود را حفظ کرده و کُنش متقابلي با ديگر آنتاگونیست های موجود در خوراک ندارند و به آسانی و با راندمان بالايی در روده جذب می شوند. مزرعه طبیعت گرای هِمَند با استفاده از دانش و تجربه دانشمندان و متخصصان برجسته و تراز اول شیمی و تغذیه ی دام ایرانی، یک محصول ویـژه و استثنـایی به نام Chelamin (کیلیت پُلی کربوکسیلیت) را  در ایران تولید و به بازار عرضه نموده است.

Chelamin   کیلیت‌های پُلی کربوکسیلیکِ کلامین دارای حلالیت زيادی در pHهای خنثی و اسيدی هستند. اين نوع از کيليت هاي آلی محلول، مواد معدنی را با استفاده از پيوندهای غيرکووالانی، در درون ساختار مولکولی خود نگه داشته و بدين ترتيب از ورود آن ها به واکنش های شيميايی و بیوشیمیایی به ويژه با عناصری چون کلسيم و منیزیم که به مقدار فراوانی در مواد خوراکی دام وجود دارند حفظ می کنند. هدف اصلی از تولید این نوع کمپلکس‌های آلی، افزایش راندمان جذب روده‌ایِ مواد معدنیِ کم‌نیاز است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کیلیت‌های آلي پُلی کربوکسیلیت به سرعت از راه ترانسپورترهای روده‌ای، جذب شده و وارد خون می‌شوند. پایداری زیاد کیلیت‌های آلی پُلی کربوکسیلیت در شـرايط دستگاه گوارش موجب شده است که این کمپلکس‌ها،   گزینه‌ای عالی برای تأمین مواد معدنی کم‌نیاز باشند.  پژوهش‌ها نشان داده‌اند کیلیت‌های آلی معمولاً به هنگامی که دام نیازهای بالایی به مواد مغذی دارد، بسیار مؤثرتر عمل می‌کنند. این افزایشِ نیاز معمولاً به هنگام آبستنی، شیردهی، تخم گذاری، تنش‌های تولیدمثلی، رشد سـریع، از شیرگیری، تنش‌های محیطی (مانند تنش گرمایی و سرمایی)، و بیماری‌ها دیده می‌شود. مصرف کیلیت‌های آلی از یک تا دو ماه پیش از زایمان، تا دو ماه پس از تلقيح، موجب کاهش معنی‌داری در بروز اسهال در نوزادان و افزایش راندمان باروری خواهد شد. 
پژوهش‌ها نشان داده‌اند کیلیت‌های آلی معمولاً به هنگامی که دام نیازهای بالایی به مواد مغذی دارد، بسیار مؤثرتر عمل می‌کنند. این افزایشِ نیاز معمولاً به هنگام آبستنی، شیردهی، تخم‌گذاری، تنش‌های تولیدمثلی، رشد سریع، از شیرگیری، تنش‌های محیطی (مانند تنش گرمایی و سـرمایی)، و بیماری‌ها دیده می‌شود.  
 

 

ارسال نظر شما

ارسال نظر شما

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید