وبینار نشریه Hoard's Dairyman در خصوص کلسیم

گاوها و کلسیم عنوان یکی از وبینارهای برگزار شده در سایت هوردز دیری من (Hoard’s Dairyman)  است.

 در این مقاله ما، نکات این وبینار را ذکر کرده‌ایم. این وبینار توسط دکتر اوتزل ارائه شد که بیش از ۳۰ سال است بر روی کلسیم کار می کند. بدیهی است که این وبینار شامل مواردی بوده است که نمی‌توان آن را در قالب این مقاله وارد نمود.

– توازن منفی کلسیم تا ۳ ماه پس از شیردهی ادامه دارد.

– خط قرمز هیپوکلسیمی ۸/۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر از سرم خون است. این رقم با آنچه تا الان باورها بر آن بوده است (۸ میلی‌گرم) فرق دارد.

– شیوع هایپوکلسیمی تحت بالینی بسیار بالاست. بیش از ۵۰ درصد گاوهای شکم ۲ و بالاتر حتی با تغذیه نمک‌های آنیونی دچار هایپوکلسیمی تحت بالینی می‌شوند. این نشان می‌دهد که تنها با راهکارهای تغذیه‌ای نمی توان از آن پیش‌گیری نمود.

– علاوه بر اثراتی که هایپوکلسیمی بر روی کاهش ماده خشک مصرفی، افزایش کتوز، جابجایی شیردان و کاهش تولید دارد، همچنین موجب افزایش کورتیزول می‌شود که به نوبه خود عملکرد سیستم ایمنی (کاهش غلظت نوتروفیل‌ها و عملکرد آن‌ها) را مختل می‌کند و می‌تواند موجب بروز بیماری‌های ثانویه مثل متریت گردد.

– گاوهای با مشکلات زایمانی (سخت‌زایی، مرده‌زایی، دوقلوزایی) هایپوکلسیمی بیشتری دارند.

 – در این وبینار دکتر اوتزل سوالی مطرح کردند که «به نظر شما بهترین راهکار برای مقابله با هایپوکلسیمی تحت بالینی در دامداری‌ها چیست؟». از بین گزینه‌های موجود شرکت‌کنندگان به این رای دادند که ما باید ترکیبی از راهکارهای تغذیه‌ای (استفاده از نمک‌های آنیونی و منیزیم بالا) را همراه با نوشیدنی‌های کلسیم برای گاوها استفاده کنیم.

– منیزیم برای ترشح پاراتورمون و نیز سنتز ویتامین D مورد نیاز است. در گاوهای پا به زا تقریبا ۳۰ تا ۵۰ گرم منیزیم در روز نیاز است.

– خوراندن کلسیم پس از زایمان در گاوهای مبتلا به لنگش نسبت به گاوهای سالم تاثیر بیشتری داشته و نرخ بروز مشکلات سلامتی در آن‌ها کمتر می‌شود. چنین الگویی برای گاوهای پرتولید نیز صادق است. یعنی گاوهایی که در دوره شیردهی قبلی پرتولیدتر بودند از خورانیدن نوشیدنی‌های کلسیمی بیشتر بهره می‌برند.

-دکتر اوتزل همچنین این سوال را پرسیدند که کدام منبع نوشیدنی کلسیم از همه بهتر است: کلسیم کلراید، پروپیونات کلسیم یا کربنات کلسیم. بیشتر شرکت‌کنندگان به پروپیونات کلسیم رای دادند. ولی نظر خود دکتر اوتزل استفاده از کلسیم کلراید بود. ولی در خورانیدن آن باید دقت لازم را مبذول داشت چرا که احتمال ورود (استنشاق) آن به دستگاه تنفسی وجود دارد.

– دکتر اوتزل بیان کرد که حدودا ۱۲ ساعت پس از تزریق وریدی کلسیم به گاوهای مبتلا به تب شیر باید از نوشیدنی‌های کلسیمی استفاده کنیم.

امید است که این نکات مورد استفاده شما دامداران عزیز قرار گیرد.

1400/09/20
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید