تاثیر تغذیه آغوز در حجم‌های مختلف و دفعات شیردهی بر روی غلظت سرم ایمنوگلوبولین G و سلامت گوساله‌های شیری

هدف از انجام این آزمایش اولاَ مقایسه غلظت IgG سرم خون گوساله‌ها با توجه به حجم آغوز مصرفی و وزن بدن گوساله در طی ۲ ساعت اولیه پس از تولد و ثانیاً مقایسه غلظت IgG سرم خون گوساله‌ها نسبت به پارامترهای افزایش وزن و تغذیه دام در دوره انتقال می‌باشد.

فراهم کردن یک آغوز خوب و با کیفیت برای گوساله‌های تازه متولد شده جهت اطمینان از سلامت و رفاه آن‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد.

تولد گوساله ارتباط بین مادر و جنین را قطع می‌کند و پس از تولد جهت تقویت سیستم ایمنی، گوساله به ایمنوگلوبولین نیاز دارد و باید آن‌را توسط آغوز مادر جذب نماید.

جذب ایمنوگلوبولین از آغوز دارای محدودیت زمانی می‌باشد و برای یک دوره کوتاه مدت و مشخص می‌باشد.

به محض تولد گوساله، اپیتلیوم روده نوزاد شروع به رشد می‌کند که این فرآیند جذب ایمنوگلوبولین‌ها را غیر فعال می‌کند و توجه به این نکته بسیار مهم می‌باشد که در طول ۲ ساعت اول زندگی بیشترین مقدار جذب ایمنوگلوبولین را داریم و تا ۲۴ ساعت پس از تولد کاملاً جذب آن متوقف می‌شود.

در نتیجه ایمنوگلوبولین نمی‌تواند از طریق جفت مادر به نوزاد انتقال یابد و جذب آن تنها از طریق آغوز و بهترین زمان آن در ۲ ساعت اولیه پس از تولد می باشد.

تحقیقات نشان دادند در صورتی که دام از نطر تغذیه‌ای و شرایط نگهداری دارای دوره انتقال خوبی باشد، درصد مرگ و میر جنین و نوزاد و همچنین درصد ابتلا به بیماری ها در طی دوران گوسالگی به شدت کاهش می‌یابد.

همچنین اگر گوساله در دوران نوزادی آغوز با کیفیت مناسب و خوب را دریافت کند این موضوع موجب افزایش وزن و بازده خوراک و تولید شیر بیشتر دام در آینده خواهد شد.

عدم انتقال ۱۰ گرم بر لیتر ایمنوگلوبولین G طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از تولد می‌تواند مرگ و میر و بیماری گوساله را طی ۳ هفته اول بعد از تولد افزایش دهد.

با وجود تمام مزایای آغوز، حدود دو سوم از نمونه‌های خونِ گرفته شده از گوساله‌های مورد آزمایش دارای IgG زیر ۱۰ گرم بر لیتر بودند که این موضوع نشان می‌دهد که بعضی از گله‌ها هنوز دارای ضعف مدیریتی می‌باشند که موجب کاهش سوددهی و افزایش ضرر دامدار می‌گردد.

شیوه‌های تغذیه‌ای نامناسب آغوز نقش بسیار مهمی در مرگ و میر گوساله‌های شیری در کشور ایرلند را داشتند (۵/۶ % تلفات گوساله در ۱۲ ماه اول زندگی به غیر از تلفات نوزادی).

اینکه آیا ایمنی کامل بعد از مصرف آغوز اتفاق می افتد یا خیر بستگی به این موضوع دارد که:

۱- آیا گوساله مقدار مناسبی از آغوز را مصرف کرده و آیا مقدار IgG به حد مناسب خود رسیده یا خیر.

۲- مقدار مناسب و کافی IgG جذب شده است یا خیر، که این موضوع به زمان استفاده آغوز در چند ساعت اولیه پس از تولد بستگی دارد.

توصیه‌های متفاوتی جهت حجم استفاده و زمان استفاده از آغوز ارائه شده است.

چیگر و همکاران طی تحقیقات خود اعلام کردند که ۳ لیتر آغوز خوب و با کیفیت در طی ۲ الی ۳ ساعت اولیه پس از تولد و یا حداقل ۲ لیتر در مدت ۴ ساعت اول می‌تواند کاملاً نیاز گوساله را به ایمنوگلوبولین G مرتفع نماید.

با این حال وزن بدن گوساله نیز هنگام تولد بسیار مهم می‌باشد، که این امر می‌تواند بر روی مقدار مصرف آغوز و موثر بودن آن تاثیر گذار باشد.

تا به امروز اکثر تحقیقات انجام شده به حجم آغوز مصرفی دقت کافی را نداشته‌اند و فقط توصیه آن‌ها خورانیدن آغوز بین ۲ تا ۳ ساعت اولیه زندگی می‌باشد.

با این حال شیر خورانیده شده به گوساله پس از این زمان نیز می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد، زیرا حاوی غلظت بالاتری از IgG نسبت به شیر کامل می‌باشد و آنتی‌بادی‌های موجود در دستگاه گوارش می‌تواند ایمنی را برای پاتوژن‌های روده فراهم کند.

 

By: M. Conneely , D. P. Berry , J. P. Murphy , I. Lorenz , M. L. Doherty , and E. Kennedy, J. Dairy Sci

1400/09/22
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید