تاثیر علوفه بر روی عملکرد رشد و تخمیر شکمبه‌ای گوساله‌ها (به روش متاآنالیز)

تحقیقات متاآنالیز بهترین راه مقایسه کردن یک نتیجه در چندین تحقیق مختلف می‌باشد و هدف از این مطالعه بررسی تاثیر علوفه بر روی عملکرد رشد و تخمیر شکمبه‌ای گوساله‌ها (به روش متاآنالیز)  شیری می‌باشد.

تغذیه گوساله‌ها با کنسانتره به راحتی، کربوهیدرات‌های قابل تخمیر را در اختیار شکمبه قرار می‌دهد، اما این کار به سرعت pH شکمبه را کاهش داده و این کار می‌تواند عوارضی از جمله چسبندگی پاپیلای شکمبه را برای گوساله‌ها به همراه داشته باشد، به همین دلیل اهمیت و نقش استفاده از استارتر گوساله به خوبی مشخص می‌شود.

از طرفی در اختیار قرار دادن علوفه برای گوساله‌های جوان در ابتدای زندگی می‌تواند موجب بهبود خوراک مصرفی و BW و توسعه بهتر و سریعتر شکمبه شود.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کاهش علوفه خوراک گوساله‌ها موجب کاهش عملکرد شکمبه و کاهش وزن تا ۱۰ کیلوگرم در گوساله‌ها شده است.

همچنین تحقیقات نشان دادند که تاثیر علوفه در جیره گوساله‌های جوان بستگی به سطح استفاده از علوفه در خوراک استارتر و منابع علوفه‌ای و فرم استارتر می‌باشد.

به نظر می‌رسد که سطح علوفه استفاده شده در جیره گوساله‌ها یکی از مهمترین عوامل موثر بر روی عملکرد رشد گوساله‌های شیری می‌باشد.

پیوست: طبق تحقیقات محققان گروه دامدار برتر (قهرمانی و همکاران، 2021) استفاده از ۱۰% کاه در جایگزینی یونجه در رشد و توسعه شکمبه نتایج چشمگیری را در برداشته و همچنین افزودن کاه در زمان ۲۰ روز بعد از زایش نیز در مقایسه با سایر زمانها ( صفر – ۱۰ – ۴۰ ) در روند رشد تاثیر مثبتی داشته است. 

نکته‌ی قابل تأمل دیگر اندازه قطعات علوفه می‌باشد که در بررسی دیگر که توسط این محققان گزارش شده اندازه ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متری بهترین نتیجه را داشته است.

 

By: M. Imani, M. Mirzaei, B. Baghbanzadeh-Nobari, and M. H. Ghaffari, American Dairy Science Association, 2017

Ghahremani. A, Mahjoubi. E, Hosein Yazdi. M, Chamani. M, Bahrami. M, Patton A, R. Forage inclusion in calf starter has the best outcome when it is supplemented since 21 days after birth in Holstein calves. 2021. Tropical Animal Health and Production. 

 

1400/09/29
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید