خصوصیات یک مکمل گاو شیری مناسب برای پرورش دهندگان گاو شیری صنعتی (بخش اول)

صرفاً نام مکمل گاو شیری در بسیاری از گاوداری‌ها و دامداری‌های ایران برای صاحبان گاوداری و دامداری کافیست تا نسبت به خرید آن اقدام کنند یا نسبت به مقایسه چند مکمل گاو شیری برای خوراک گاو شیری یا خوراک دام صرفاً با در نظر گرفتن قیمت آن تصمیم‌گیری نمایند.

در این مقاله می‌خواهیم به برخی نکات کلیدی در انتخاب یک مکمل برای دسته‌های گاو شیری یا گاو خشک و تلیسه و مکمل گوساله و از همه مهمتر مکمل گاوهای انتظار زایمان و گاوهای تازه‌زا (دوران انتقال) اشاره کنیم. به واسطه اهمیت بسیار زیاد مکمل‌های گاو شیری و مکمل‌های گاو غیرشیری تصمیم گرفتیم در دو بخش به شرح نکات کلیدی بپردازیم.

فرمولاسیون مکمل گاو شیری

دانستن نیازهای مواد معدنی و ویتامینه و حتی افزودنی‌های خوراک دام در مقاطع مختلف شیرواری و بالانس هر کدام با خوراک دام کامل (خوراک گاو شیری) بسیار اهمیت دارد. چند نکته کلیدی را در خصوص میزان عناصر معدنی در مقاطع مختلف بیان می‌کنیم. در این مقاله معیار ما برای مصرف مکمل گاو شیری یک درصد کنسانتره خوراک گاو شیری (معادل ۱۵۰ الی ۱۷۰ گرم مکمل گاو شیری) می‌باشد تا شما بتوانید مقایسه بهتری نسبت به یک مکمل گاو شیری استاندارد با مکمل گاو شیری گله خودتان داشته باشید.

******نکته بسیار مهم: مقدار زیاد مواد معدنی و ویتامینه نمی‌تواند معیار درستی برای بهتر بودن و یا قوی‌تر بودن یک مکمل گاو شیری باشد. زیاد بودن مواد معدنی و ویتامینه حتی باعث ضرر به سلامت و تولید دام و همچنین سبب عدم جذب دیگر مواد هم می‌شود.

مواد معدنی:
  1. میزان روی معادل حدودی ۱۰۰۰۰ میلی‌گرم ، منگنز ۵۰۰۰ میلی‌گرم و مس ۳۰۰۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم مکمل گاو شیری مقادیر مناسب و استانداردی را در اختیار هر راس گاو شیری پرتولید قرار می‌دهد. اهمیت این سه عنصر در سیستم ایمنی و سلامت دام بسیار زیاد است. بهتر است از منبع سولفاته این مواد استفاده شود. استفاده از فرم ارگانیک این سه عنصر نیز به جذب آن‌ها کمک می‌کند اما به خاطر مسائل اقتصادی توصیه می‌کنیم به میزان ۳۰ درصد از نیاز و در دسته دوران انتقال و گاوهای شیری سوپر و پرتولید استفاده شود.

  2. مکمل گاو شیری با فسفر ۹۰ یا حتی ۶۰ (آنچه در سال‌های نه چندان دور بسیار مورد استفاده بود) را فراموش کنید. نیاز گاو شیری به فسفر از طریق خوراک تامین می‌شود اما اگر می‌خواهید حاشیه اطمینان را رعایت کنید اگر به گاوهای شیری تازه زا، سوپر و پرتولید گله سبوس نمی‌دهید می‌توانید از مکمل‌های گاو شیری ۲۰  گرم فسفر در هر کیلوگرم استفاده کنید. استفاده زیاد از حد فسفر نه تنها سودی ندارد بلکه تولید شیر را نیز پایین می‌آورد.

  3. میزان سلنیوم ۵۰ میلی‌گرم، کبالت ۸۵ میلی‌گرم و ید ۶۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم مکمل گاو شیری مناسب است. استفاده از سلنیوم ارگانیک به میزان ۳۰ درصد از کل نیاز به خصوص در مکمل انتظار زایش و مکمل تازه زا بسیار توصیه می‌شود.
  4. بسیاری از مکمل‌های دام از کربنات کلسیم به عنوان پرکننده استفاده می‌کنند. حتما از سازنده مکمل‌های دام بخواهید میزان دقیق کلسیم در هر کیلوگرم مکمل را با درنظر گرفتن مقدار کربنات کلسیم پرکننده (کریر) به شما اعلام کند تا متخصص تغذیه دام دامداری  بتواند بالانس خوبی از کلسیم را در جیره ایجاد کند.
  5. میزان منیزیم مکمل نیز بستگی به دارد به میزان اکسید منیزیم خوراک گاو شیری گله که عموما به عنوان بافر استفاده می‌شود. اگر به میزان یک سوم جوش شیرین یعنی حدود۶۰ تا ۷۵ گرم اکسید منیزیم در کنسانتره خوراک دام استفاده می کنید دیگری نیازی به منیزیم در مکمل ندارید ولی اگر از اکسید منیزیم در کنسانتره استفاده نمی‌کنید بهتر است از مکمل گاوشیری با منیزیم ۲۰ یا ۳۰ استفاده کنید.
  6. اخیراً در دنیا بر روی استفاده از کروم در زمان استرس و حتی در شرایط عادی بسیار تاکید شده است. مقدار مناسب کروم برای گاوهای شیری روزانه ۱۲ الی ۱۳ گرم به ازای هر راس در روز است. این مقدار در مکملی که یک درصد کنسانتره استفاده می‌شود معادل ۸۵ گرم می‌باشد. هرچند قیمت مکمل گاو شیری را افزایش می‌دهد اما ارزشش را دارد.       نویسنده : مهندس حسین یزدانی
1400/10/15
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید