5 راهکار برای افزایش چربی شیر

افزودن قیمت شیر مستلزم افزایش تولید و در عین حال افزایش اجزای شیر می‌باشد. در بسیاری مواقع افزایش درصد چربی شیر می‌تواند منجر به افزایش درآمد شما شود.

در صورتی که که گله شما با افت چربی شیر دست و پنجه نرم می‌کند و یا به دنبال افزایش چربی شیر و افزایش درآمد هستید، راهکارهای زیر برای شما مفید هستند.

1- بر کیفیت علوفه تمرکز کنید

اطمینان حاصل کنید علوفه‌‌ای که می‌خرید و سیلویی که تهیه می‌کنید در زمان مناسب برداشت شده باشد و رطوبت آن مناسب باشد. بعنوان مثال در تهیه سیلو از دو لایه پلاستیک استفاده کنید و از افزودنی سیلو استفاده کنید. هدف شما در تولید سیلو بایستی اطمینان از بسته بندی دقیق سیلو و تخمیر مناسب در آن و تولید سیلوی عاری از کپک و قارچ باشد. 

در صورتی که علوفه دارای کیفیت پایین باشد و یا به درستی ذخیره و انبار نشود، نمی‌توان کاری برای به حداقل رساندن اثرات مخرب و منفی آن انجام داد. برای مثال کپک‌ها اثرات منفی بر تخمیر شکمبه‌ دارند. درصورتی که از علوفه کپک‌دار استفاده می‌کنید برا افزایش عملکرد شکمبه و تولید چربی شیر با چالش مواجه هستید.

2- میکس مناسب جیره‌

جیره‌هایی که بیش از حد یا کمتر از حد مطلوب می‌تواند خوراکی که دام مصرف کرده و در شکمبه تخمیر می‌شود را تحت تاثیر قرار دهد. جیره‌هایی که کمتر یا زیادتر از حد معمول میکس شده باشد می‌تواند مشکلاتی را در pH شکمبه و سلامت دام ایجاد نماید و منجر به کاهش پروتئین و چربی شیر شود. از TMR تولیدی در هر بار خوراکدهی دامداری خود اطمینان حاصل کنید تا تولید مطلوب چربی شیر را داشته باشید. 

تعمیر و سرویس نگهداری صفحات آسیاب، تیغه‌ها و ترازوها را بطور منظم انجام دهید تا از عملکرد صحیح و بدون نقص آن‌ها اطمینان داشته باشید. 

غذادهی صحیح و در اختیار قرار دادن دائمی خوراک برای گاوها بر ثبات چربی شیر موثر است. همیشه push up را در برنامه مدیریتی خود قرار دهید تا خوردن انتخابی خوراک (Slug feeding) در دام‌ها کاهش یابد. خوردن انتخابی خوراک می‌تواند منجر به کاهش pH شکمبه شده و اسیدوز تحت بالینی ایجاد کند.این مسئله تخمیر علوفه و تولید اجزای شیر(چربی و پروتئین) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

3- ارزیابی قابلیت هضم علوفه و فیبر جیره

قابلیت هضم علوفه و فیبر جیره را آزمایش کنید. تقریبا نیمی از مواد تشکیل دهنده چربی شیر از اسیدهای چرب کوتاه زنجیری تشکیل شده است که طی تخمیر شکمبه‌ای فیبر جیره تولید می‌شود. علوفه با کیفیت بالا و فیبر قابل هضم موجب افزایش چربی شیر می‌شود. 

روش دیگر مدیریت قابلیت هضم NDF است تا اطمینان حاصل کنیم در سطح بهینه برای تولید چربی شیر باشد. سطح NDF جیره بسته به اجزای جیره و خصوصیات فیزیکی آن دارد. در این خصوص حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. 

ارزیابی طول ذرات را می توان به صورت هدفمند و روزانه با نظارت بر انبارهای خوراک و همچنین به روشی عینی‌تر با استفاده از جداکننده ذرات Penn State (PSPS)، انجام داد.

 

1401/06/08
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید