ویژگیهای کود میلورم (FRASS) و تأثیر آن بر حاصلخیزی خاک

 

گیاهان برای رشد به آب، نور خورشید و مواد‌مغذی (درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها) نیاز دارند. گیاهان به درشت‌مغذی‌ها بیشتر از ریزمغذی ها نیاز دارند. برای بهبود رشد گیاه از کودهایی که حاوی این مواد‌مغذی هستند استفاده می‌شود.

درشت مغذی ها: سه عنصر نیتروژن(N) ،فسفر (P) و پتاسیم (K) برای رشد تمام بافت‌های گیاه مهم هستند و اغلب به اختصار NPK نامیده می‌شوند. درشت مغذی‌های دیگری که در مقایسه با، Pو K به مقدار کمتری مورد نیاز هستند عبارتند از گوگرد(S) ،کلسیم  (Ca)و منیزیم .(Mg)

ریز مغذی ها: ریز مغذی‌ها شامل آهن(Fe) ،کلر (Cl) و منگنز (Mn )است.

 

 

 

 

انواع کود

  • کودهای معدنی

کودهای معدنی (که کودهای شیمیایی و مصنوعی نیز نامیده میشوند.) با استخراج نیتروژن از هوا از طریق واکنشی به نام فرآیند هابر-بوش و تامین فسفر و پتاسیم از مخازن طبیعی تولید میشوند. ریز‌مغذی‌ها و سایر درشت‌مغذی‌ها نیز می‌توانند به مخلوط اضافه شوند. این کودها را می‌توان برای یک گیاه خاص طراحی کرد تا با فراهم کردن نسبت بهینه NPK بهترین رشد اتفاق بیافتد.

  • کودهای آلی

برخلاف کودهای معدنی، کودها‌ی آلی از منابع طبیعی مانند کود دامی یا ضایعات آلی ساخته می‌شوند و لزوماً دارای نسبت‌های بهینه‌ای ازمواد مغذی نیستند. در کودهای آلی قبل از اینکه موادمغذی آزاد شوند تا که گیاهان بتوانند از آن استفاده کنند این ترکیبات باید توسط میکروارگانیسم‌های موجود در خاک پردازش شوند این ویژگی باعث می‌شود کودهای آلی اثربخشی کندتری داشته باشند و مواد مغذی خود را در طول زمان آزاد کنند. برخی از گیاهان که سریع رشد می‌کنند، ممکن است نیتروژن کافی را از کودهای آلی دریافت نکنند، در حالی که گیاهان دیگر می‌توانند از آزادسازی تدریجی نیتروژن در طول زمان بهره‌مند شوند. یکی از کودهای آلی کود حشرات است.

کود حشرات (frass)

تولید حشرات یک صنعت به سرعت در حال رشد در سراسر جهان است، زیرا راه حلی امیدوارکننده را برای بازیافت موثر زباله‌های آلی ارائه می‌دهد. فراوان ترین محصول جانبی تولید حشرات از نظر علمی مدفوع حشرات معروف به "frass "است. فراس در حجم بیشتری نسبت به محصولات دیگر حشرات تولید می‌شود. در حال حاضر بیشتر مطالعات بر استفاده از فضولات دو حشره ی صنعتی مگس سرباز سیاه و سوسک زرد (سوسک تاریکی) متمرکز شده است. چندین مورد از فواید استفاده از کود حشرات به شرح زیر است:

  • افزایش حاصلخیزی خاک و توسعه محصولات ارگانیک به علت نسبت پایین کربن به نیتروژن
  • . تأمین نیتروژن برای گیاهان از طریق کود حشرات
  • قابل رقابت بودن از نظر غلظت عناصر پرمصرفی مانند N ، Kو P با سایر کودهای دامی خصوصاً کود مرغی
  • بهبود پارامترهای رشد گیاه در غیاب و یا وجود شرایط تنش به علت حضور میکروارگانیسم‌های مفید مانند گونه‌های باسیلوس و سودوموناس
  • استفاده از frass به عنوان یک ماده مغذی در خوراک دام و تغذیه ماهیان همه چیز خوار پرورشی مانند گربه ماهی یا تیالپیلا هیبرید
  • بالا بردن مقاومت گیاهان به تنش‌های زنده (حشرات و نماتدها) و غیرزنده (خشکی و شوری) به علت حضور کیتین در کود حشرات

مزایا استفاده از کود حشرات در قیاس با کود‌های دامی

  • عدم وجود عوامل بیماری زا، حشرات، نماتدها، بذر علف‌های هرز، داشتن بوی نامطبوع و امکان انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • کاهش ریسک ابتلا به آلودگی قارچی به دلیل رطوبت کمتر
  •   بیشتر بودن میزان عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان نسبت به بسیاری از کودهای دامی 
  • کمترین میزان نسبت C/N
1402/02/10
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید