اهمیت پرورش حشره

حشره چیست

از حدود 1600000 گونه جانوري شناخته شده بیش از% 80 متعلق به شاخه بندپایان می‌باشد.در شاخه بندپایان حشرات مهمترین رده محسوب می‌گردد و بیش از 95%کل بندپایان را در بر‌می‌‌گیرد. رده حشرات متنوع‌ترین و پر جمعیت‌ترین رده حیوانی است و هیچ یک از رده‌‌هاي جانوري به اندازه حشرات در سطح زمین گسترش نیافته است. حشرات را می‌توان در تمام اکوسیستم‌ها در جهان و در تمام مناطق آب و هوایی یافت.

اهمیت پرورش حشرات

طبق تخمین سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) جمعیت جهان تا سال 2050، 70% افزایش داشته و زمین میزبان تقریباً 9‌‌ میلیارد نفر جمعیت خواهد بود. منابع زمین کمیاب است و تغییرات آب و هوایی و کمبود آب مرتبط با آن می‌تواند پیامدهای عمیقی برای تولید مواد غذایی داشته باشد. 7% از کل گازهای گلخانه‌ای را می‌توان به رشد محصولات کشاورزی برای خوراک دام نسبت داد،باید بدنبال جایگزین خوراک‌های پایدارتر و باکیفیت‌تری باشیم که فشار کمتری به زمین وارد شود. در این راستا و در طی سال‌های اخیر، شرکت‌های تجاری بزرگی در زمینه‌ تولید پروتئین خوراک مورد نیاز برای دام، طیور، آبزیان و انسان تمرکز خود را به پرورش حشرات معطوف کرده اند که از آن زمره می توان به Ynsect Protix,  Algenex, Tenebrio,  , Hexafly, Agriprotein و Entomo Farm اشاره کرد.

چندین مورد از مزایای پرورش حشرات به شرح ذیل می‌باشد:

    حشرات منابع غنی پروتیین، روی، آهن، ویتامین و املاح هستند.
    حشرات راندمان تبدیل غذایی بالایی دارند.
    حشرات نسبت به پرورش دام گازهای گلخانه‌ای و آمونیاک کمتری منتشر می‌کنند.آنها به طور قابل توجهی به زمین و آب کمتری نسبت به پرورش دام نیاز دارند.
    خطر انتقال عفونت‌های مشترک بین انسان و دام را ندارند.
    حشرات را می‌توان در ضایعات مواد غذایی پرورش داد و باعث کاهش آلودگی محیطی شد و در عین حال به زباله‌ها ارزش افزود.
    حشرات می‌توانند ضایعات آلی ارزان و کارآمد را به پروتئین‌ها و چربی‌های پیچیده در بدن خود تبدیل کنند که منبع تغذیه ایده‌آل برای صنعت آبزی‌پروری و طیور پرورشی است.
    هزینه راه‌اندازی مزرعه پرورش حشرات یک‌سوم احداث یک دامداریست.
    از حشرات و سلول حشرات می‌توان برای تولید پروتئین مورد نیاز جهت تولید واکسن و دارو استفاده کرد.


حشرات مناسب پرورش

مصرف حشرات، معروف به حشره‌خواری، از نظر تاریخی توسط قبایل، جوامع بومی و کشورهای در حال توسعه در مناطق گرمسیری جهان (آفریقا، آسیا، استرالیا و آمریکای لاتین) به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم آنها و به عنوان منبع تغذیه برای حیوانات خانگی، خزندگان و پرندگان در کشورهای توسعه یافته (هلند، اروپا و آمریکا) انجام می‌گیرد. در حال حاضر بیش از 2000 گونه حشره خوراکی شناسایی شده و در 113 کشور مصرف می شود. تخمین زده می شود که حداقل 2 میلیارد نفر در سراسر جهان در جیره غذ ایی خود حشرات را گنجانده اند. بیشتر حشرات خوراکی در طبیعت جمع آوری می شوند و رایج ترین خانواده حشرات مصرفی عبارتند از:

    مگس سرباز سیاه (Hermetia ilucens)
    مگس خانگی معمولی  (Musca domestica)
    سوسک تاریکی  (Tenebrio molitor)
    جیرجیرک خانگی ((Acheta domesticus
    ملخ (Grasshoppers)
    زنبور عسل ( Hymenoptera )
    سنجاقک (Odonata)


در سطح جهانی، رایج ترین حشراتی که مصرف می‌شوند سوسک ها (Coleoptera) (31 درصد) هستند(شکل 1). با توجه به اینکه این گروه شامل حدود% 40 از همه گونه های شناخته شده حشرات هستند، تعجب آور نیست. برخلاف دانش سنتی در مورد حشرات و برداشت آنها در طبیعت، تولید انبوه صنعتی حشرات و فراوری آن برای خوراک هنوز در جوامع بین المللی دانشی نوین است و همچنین مقررات مربوط به مصرف حشرات برای پیشبرد تولید ضروری است.

 

 

1402/02/18
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید