پروتئین بتاکازئين A2A2

 

افزایش تقاضا برای پروتئین بتاکازئين A2، موضوع داغ و پر بحث این روز های صنعت دامپروری شده است. با توجه به تقاضای روزافزون، بسیاری از دامداران در کشور های مختلف مشتاق تولید این پروتئين و سرمایه گذاری بر روی آن می باشند. از آن جایی  که بسیاری از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دلیل علمی پشت این موضوع را نمی دانند، قصد داریم در این مقاله بیشتر به این موضوع بپردازیم.

شیر از اجزا جامد متعددی از جمله مواد معدنی، لاکتوز، چربی و پروتئین تشکیل شده است. سه نوع اصلی پروتئین کازئين شیر آلفا، کاپا و بتاکازئين می باشد. A1 و A2 از رایج ترین انواع بتاکازئين هستند. در جمعیت گاو های هلشتاین فراوانی هر دو آلل تقریبا به صورت یکسان می باشد اما در گاو های جرسی آلل A2 کمی شایع تر است.

 

 

تولید پروتئين بتاکازئين از ترکیب این دو آلل کنترل می شود و از آن جایی که این دو آلل هم توان هستند گاو های هتروزیگوت (A1A2) مقادیر مساوی از هر دو نوع پروتئين می سازند، این در حالی هست که گاو های هموزیگوت تنها یکی از انواع این پروتئين را تولید می کنند. از این رو میتوان با انتخاب ژنتیکی به گله خالص A2A2 دست پیدا کرد، به همین علت استفاده از اسپرم پدران A2A2 گام نخست در تحقق این هدف می باشد. 

در تحقیقات نشان داده شده است که پروتئین های A1 و A2 به دلیل تفاوت زنجیره آمینواسیدی رفتار های متفاوتی در هضم نشان می دهند. زنجیره آمینواسیدی پروتئين بتاکازئين A1، بر خلاف A2، در طول هضم آنزیمی طبیعی دستگاه گوارش شکسته شده و به پپتید های مخدر (اپیوئید); بتا-کازومورفین-۷ ، (BCM-7) تبدیل می شود.

 

 

 

 

برخی از مطالعات انجام شده بتاکازئینA1  و BCM-7 را با انواع بیماری ها به ویژه عدم تحمل لبنیات و مشکلات گوارشی، بیماری قلبی، دیابت نوع 1، اوتیسم و اسکیزوفرنی مرتبط دانسته اند. با این که محققین هنوز به نتیجه قطعی در خصوص ریسک این پروتئين برای تمامی افراد جامعه نرسیده اند اما افراد حساس تر، بیشتر در معرض خطر این امراض قرار دارند.
 بسیاری از این تحقیقات مقدماتی در نظر گرفته شده و نیاز به جامعه مورد آزمایش گسترده تر در طی چندین سال متوالی دارند. با این وجود در تحقیقات هیچ عامل منفی مرتبط با بتاکازئين A2 گزارش نشده است. از آن جا که ادامه تحقیقات در این زمینه بسیار حیاتی بوده، پیامد های آن تاثیر بسیار گسترده ای بر سلامت و صنایع لبنی خواهد داشت.


جهت خرید اسپرم های هلشتاین خالص A2A2 از طریق شماره های مندرج با همکاران ما در تماس باشید.

 
  
 

1402/10/11
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید