مصرف سویا در جیره اسب

 

سویا یکی از منابع عالی پروتئین، فیبر و چربی در رژیم غذایی اسب است که البته روش های مختلف فرآوری سویا بر روی مواد مغذی آن تأثیر گذار است.
به طور کلی سویا دارای:


•     پروفایل آمینو اسید(پروتئین) با کیفیت 
•     فیبر با قابلیت هضم بالا 
•    منابع خوبی از اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ 
•    خصوصیت فرآوری و پلت کردن آسان 
•    قابلیت دسترسی برای خوراک دام می باشد


انواع مختلف مصرف سویا


1.    دانه کامل سویا: دانه کامل سویا که به عنوان منبع پرتئين جیره استفاده شده، نیاز است حتما برای مصرف در خوراک تک معده ای‌ها مانند اسب، حرارت ببیند. زیرا دانه خام سویا دارای آنزیم بازدارنده تریپسین بوده که هضم پروتئين را مختل می کند. در نتیجه سبب کاهش وزن، عدم رشد مناسب مو و کم پشت شدن آن ها بعلاوه عدم رشد مناسب استخوانی و قد کشیدن کره‌ها می شود. 

2.    کنجاله سویا: منبع عالی پروتئين (‌به ویژه آنزیم ضروری لیزین ) با کیفیت بالا بوده که متداول ترین فرم استفاده از سویا در جیره اسب می باشد. بسته به ترکیب جیره ممکن است تا حدود ۱۰٪‌ در خوراک اسب استفاده شود.

3.    پوسته سویا: دارای فیبر قابل هضم بالایی بوده که سبب بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود. پوسته سویا حاوی مقادیر پایینی از نشاسته میباشد.

4.    روغن سویا: به عنوان منبع چربی جیره برای افزایش وزن یا تأمین انرژی اسب‌های سوارکاری استفاده می‌شود که ۵۰٪ امگا ۶ و ۷٪ امگا ۳ را داراست. به همین علت به بهبود سلامت پوست و کاهش خشکی و خارش کمک کرده و در رفع مشکلات التهاب و سفتی مفاصل تاثیرگذار است.

5.    فول فت سویا 

نگرانی ها 


سویا یک آلرژن غذایی رایج در خوراک انسان و سایر حیوانات بوده اما به طور کلی آلرژي های غذایی در اسب نادر است. همچنین تشخیص آن ها دشوار است. در حال حاضر خوراک‌های بدون سویا برای اسب‌های حساس تر با قیمتی گران‌تر قابل دسترس است. البته باید توجه شود که حتما دارای مقادیر کافی از آمینواسیدهای ضروری باشد.

تست آلرژی 


•    با متخصص تغذیه اسب خود مشورت کنید تا با ایجاد رژيم غذایی حذفی ، مواد غذایی که تاثیر منفی بر روی حیوان شما میگذارند شناسایی شوند.
•    دامپزشک میتواند برای مواد غذایی مختلف تست پوستی انجام دهد. 
•    باید توجه شود که آزمایش‌های سرم خون ابزار قابل اعتمادی برای تشخیص آلرژی غذایی اسب نمی باشد.

 

فیتواستروژن در سویا 


فیتواستروژن‌هایی در بسیاری از مواد غذایی که به طور معمول در خوراک اسب استفاده میشوند، در  سویا، یونجه و کنسانتره غلات یافت می شوند. محتوای فیتواستروژن بر اساس بلوغ گیاه، فرآوری و نحوه انبار و ذخیره سازی متفاوت است.
 

 

فیتواستروژن در بسیاری از گیاهان از جمله سویا وجود دارد که ممکن است سبب نگرانی پرورش دهندگان اسب در سلامت تولیدمثلی مادیان‌ها شود. نتایج مطالعات در دام‌های دیگر نشان داده است که مصرف فیتواستروژن بسته به مقدار و نوع مصرف شده میتواند سبب بروز مشکلات تولید مثلی شود. با این حال هیچ نشانه ای از تاثیر منفی فیتواستروژن های طبیعی در جیره های اسب معمولی بر عملکرد تولید مثلی گزارش نشده است. تحقیقات بیشتری در زمینه تاثیر مصرف فیتواستروژن بر سلامت باروری در اسب نیاز است .
جهت راهنمایی برای سفارش خوراک اسب و مشاوره تخصصی تغذیه از طریق شماره های مندرج با متخصصین ما در تماس باشید.

تهیه و تنظیم: نفیسه نجار

1402/12/09
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید