جایگاه متیونین محافظت شده در تغذیه نشخوارکنندگان


جیره‌نویسی دقیق بر اساس آمینو‌اسید ها یک استراتژی مهم برای افزایش درآمد از طریق کاهش هزینه‌های خوراک و افزایش مقدار تولید شیر و اجزای آن می‌باشد.

متخصصان تغذیه از روش‌های قدیمی استفاده از پروتئین‌خام (CP) به محاسبه پروتئين قابل تجزیه در شکمبه (RDP)، پروتئين عبوری (RUP) و نسبت بهینه آمینواسیدها روی‌ آورده‌اند. هدف این رویکرد کاهش نیاز به پروتئين مکمل و جلوگیری از کاهش تولید بر اثر آمینواسید محدود‌کننده است. بازده تبدیل نیتروژن جیره به پروتئین شیر حدود ۲۵٪ بوده و منابع نیتروژنی خوراک به طور ناکارآمد توسط گاوهای شیری مصرف می‌شوند.

نگرانی‌های فزاینده در مورد آلودگی نیتروژنی جیره‌نویسی را به سمت فرمولاسیون مبتنی برتامین نیازهای آمینواسیدی و به حداکثر رساندن سنتز پروتئين میکروبی شکمبه سوق داده است. از این‌رو متعادل کردن پروفایل آمینواسیدی جیره سبب افزایش سنتز پروتئین شیر، بهبود کارایی نیتروژن و کاهش دفع آن می شود. همچنین با افزایش ارزش اقتصادی پروتئين شیر، توجه به آمینواسیدهای مورد نیاز بیش از پیش حائز اهمیت شده‌اند.


متیونین و لیزین به دلیل غلظت نسبتا پایین آن‌ها در جیره‌های معمولی در مقایسه با نیازهای گاوهای شیری پرتولید، به عنوان دو آمینواسید محدودکننده برای سنتز پروتئین شیر شناخته شده اند. همچنین این دو اسیدآمینه بر انتقال سیگنال‌های بیان ژن و مسیرهای انتقال آمینواسید تاثیرگذار هستند. حداکثر میزان کازئین و نرخ تکثیر سلولی در نسبت ۳ به ۱ لیزین: متیونین مشاهده شده‌است. اکثر خوراک های مورد استفاده در تغذیه گاو شیری از لیزین و متیونین پایینی برخوردار هستند. استفاده از مکمل‌های پوشش‌دار متیونینی مخصوصا در خوراک‌هایی با سطح لیزین بالا مانند کنجاله سویا و پودر خون الزامی است.


متیونین تنها آمینواسید گوگرد‌داری است که می‌تواند به عنوان یک پیش‌ماده برای سایر آمنواسیدهای حاوی گوگرد مانند سیستئين، هموسیستئین و تورین که در واکنش های متیلاسیون مهم هستند، عمل کند.
خوراک‌هایی مانند گلوتن و پودر ماهی حاوی مقادیر بالایی از متیونین هستند اما به دلیل محدودیت در سطح مصرف و هزینه بالای آن ها میتوان از مکمل ویژه متیونین استفاده کرد. برای مصرف متیونین باید از شکل پوشش دار و محافظت شده آن در شکمبه برای جلوگیری از تخریب میکروبی یا شیمیایی و افزایش جذب در روده استفاده کرد.
در تحقیقات متنوعی اثر مفید متیونین پوشش‌دار بر عملکرد کلی تولیدی ، صرفه‌جویی در پروتئين جیره و بهبود سلامت حیوان نشان داده شده است. افزایش تولید شیر می‌تواند با مصرف ماده خشک بالاتر گزارش شده در گاوهای شیری تغذیه شده با متیونین پوشش‌دار (مپران) مرتبط باشد.

 

فواید متعادل‌سازی آمینواسیدها با متیونین‌پوشش‌دار (مپران)


•    کاهش هزینه‌های خوراک
•    بهینه‌سازی جیره‌ها
•    بهبود بهره‌وری از پروتئين
•    افزایش انعطاف‌پذیری در فرمول‌بندی جیره
•    کاهش آلودگی محیط زیستی با دفع کمتر نیتروژن
•    بهبود سلامت گله , باروری و عمکرد دام ها
•    ایجاد دامپروری پایدار با افزایش سودآوری

 

 

جهت راهنمایی برای سفارش متیونین پوشش دار مپران و مشاوره تخصصی جیره بر مبنای آمینواسید از طریق شماره‌های مندرج با متخصصین ما در تماس باشید.
تهیه و تنظیم: نفیسه نجار

 

1403/02/23
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید