ابزارهای مدیریت آغوز


غلظت ایمنوگلوبین  IgG در آغوز با توجه به عوامل زیادی از جمله سابقه بیماری گاو، حجم آغوز تولید شده، فصل زایش و نژاد متفاوت است. تحقیقات نشان داده‌است که سطوح IgG از یک گاو به گاو دیگر (از کمتر از 20 بیش از 100 میلی گرم در میلی لیتر) متغیر است. تفاوت بین 20 و 100 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر IgG در آغوز می‌تواند به معنای تفاوت بین شکست و موفقیت در انتقال غیرفعال ایمنی باشد. آغوز حاوی 50 میلی‌گرم در میلی‌لیتر و یا بیشتر IgG به عنوان یک آغوز با کیفیت بالا برای گوساله‌های تازه متولد شده در نظر گرفته می‌شود. اندازه‌گیری غلظت IgG در آغوز می‌تواند در مدیریت کیفیت آغوز و نظارت بر شیوه‌های تغذیه آغوز بسیار مفید باشد. اگرچه آغوز با کیفیت بالا معمولاً بسیار غلیظ و خامه‌ای است، اما ظاهر به تنهایی میزان ایمنوگلوبین را به طور قابل اعتمادی پیش‌بینی نمی‌کند. حجم آغوز اولین شیردهی نیز می‌تواند گمراه‌کننده باشد و روش توصیه شده‌ای برای تخمین کیفیت آغوز نیست. هیدرومتر و رفرکتومتر را می‌توان در دامداری‌ها برای تخمین IgG آغوز استفاده کرد. آغوز با کیفیت پایین‌تر را می‌توان با شیر انتقالی مخلوط کرده و به گوساله‌هایی که حداقل دو روز سن دارند، خوراند.

کلسترومتر


کلسترومتر هیدرومتری است که وزن مخصوص را اندازه‌گیری می‌کند و با استفاده از مقیاس رنگی کالیبره‌شده بر‌حسب میلی‌گرم بر میلی‌لیتر (mg/mL) ایمونوگلوبولین‌ها (Ig)، وزن مخصوص را به غلظت Ig تبدیل می‌کند (شکل 1). کلوسترومتر در یک استوانه حاوی آغوز قرار گرفته و آزادانه در آن شناور می‌شود. اگر آغوز محدوده "سبز" را نشان دهد حاوی > 50 میلی‌گرم در میلی‌لیتر Ig، "زرد" حاوی 20 تا 50 میلی‌گرم در میلی لیتر، و "قرمز" حاوی کمتر از 20 میلی‌گرم در میلی‌لیتر ایمنوگلوبین است.

آغوز مورد آزمایش در تصویر حداقل حاوی ۵۰ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر ایمنوگلوبین می‌باشد و محدوده‌ی سبز رنگ را نمایش می‌دهد.

 

اجزای دیگر آغوز به غیر از Ig بر وزن مخصوص تأثیر می‌گذارند، بنابراین با این روش توانایی تخمین غلظت Ig متغیر است. در آمار، مقدار R-square (ضریب تعیین) برای توصیف مقدار متغیری که می‌تواند توسط یک مدل خاص محاسبه شود، استفاده می‌شود که از 0 تا 1 متغیر بوده و هر چه مقدار به 1 نزدیک‌تر باشد، در پیش‌بینی نتایج بهتر است. در تحقیقات بررسی کلسترومتر، رابطه بین IgG و وزن مخصوص دارای مقدار 0.3 R-square تا 0.4 گزارش شده است. مفهوم عملی تغییرپذیری در اندازه‌گیری‌های کلسترومتر این است که کیفیت گزارش‌شده در مقیاس، ارزش کمتری نسبت به دسته‌بندی بر اساس رنگ دارند. آغوز سنج بهتر است برای جداسازی آغوز با کیفیت خوب از آغوز بی‌کیفیت استفاده شود.
برای بیشترین دقت، کلسترومتر باید با آغوز در دمای اتاق (72 درجه فارنهایت) استفاده شود. در دماهای پایین‌تر، کلسترومتر غلظت IgG را بیش از حد تخمین زده و در دماهای بالاتر از 72 درجه فارنهایت، غلظت ایمونوگلوبولین کمتر برآورد خواهد شد. با استفاده از نمودار زیر می‌توان مقدار ایمنوگلوبین آغوز را برای دماهای مختلف تصحیح کرد.

برای بیشترین دقت، کلسترومتر باید با آغوز در دمای اتاق (72 درجه فارنهایت) استفاده شود. در دماهای پایین‌تر، کلسترومتر غلظت IgG را بیش از حد تخمین زده و در دماهای بالاتر از 72 درجه فارنهایت، غلظت ایمونوگلوبولین کمتر برآورد خواهد شد. با استفاده از نمودار زیر می‌توان مقدار ایمنوگلوبین آغوز را برای دماهای مختلف تصحیح کرد.

اگر آغوز در دمای یخچال آزمایش می‌شود، از خط آبی استفاده کنید. در دمای اتاق از خط نارنجی و در دمای نزدیک به دمای بدن از خط سبز استفاده کنید.

 


رفرکتومتر بریکس

از رفرکتومتر بریکس نیز می‌توان برای اندازه‌گیری IgG در آغوز استفاده کرد. مقیاس در رفرکتومتر بریکس برای اندازه‌گیری مقدار ساکارز در یک محلول طراحی شده‌است، اما می‌توان آن را با IgG در آغوز مرتبط کرد. بین تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی برای IgG با استفاده از ایمونودیفیوژن شعاعی، که استاندارد طلایی روش‌های آنالیز IgG در نظر گرفته می‌شود، و مقادیر رفرکتومتر بریکس همبستگی  0.63وجود دارد. با استفاده از همان نمونه‌های آغوز، همبستگی بین تست آزمایشگاهی و کلسترومتر 0.36 بود. علاوه بر این، آزمایش آغوز در سه دمای مختلف و یا استفاده از نمونه‌هایی که منجمد و ذوب شده بودند تأثیر قابل‌توجهی بر نتایج رفرکتومتر نداشت. مقدار ۲۰-۲۲٪ نشانگر 50 mg/mL ایمنوگلوبین است و آغوز با مقادیر بالاتر را می‌توان آغوز با کیفیت تری در نظر گرفت.


بالا: یک رفرکتومتر نوری
وسط: مقیاس رفرکتومتر نوری، قرائت در تقاطع فیلدهای آبی و سفید (۱۶.۵٪)  
پایین: یک رفرکتومتر دیجیتال

رفرکتومتر بریکس در دو مدل دیجیتال و اپتیکال موجود هستند. در تحقیقاتی که تاکنون انجام شده‌است، رفرکتومترهای دیجیتال و نوری بریکس نتایج مشابهی ارائه کرده‌اند با این‌حال، استفاده از مدل‌های دیجیتال ممکن است آسان‌تر باشد. محتوای چربی بالای آغوز اغلب باعث ایجاد یک نوار تار، به‌جای یک خط مشخص، در مقیاس رفرکتومتر نوری می‌شود. این باند می تواند تعیین مقدار دقیق را دشوار کرده و تکرارپذیری اندازه گیری‌ها را کاهش دهد. رفرکتومترهای دیجیتال قادر به خواندن دقیق این نمونه‌های پرچرب هستند.

 

جهت راهنمایی برای سفارش استارتر و مشاوره تخصصی پرورش گوساله از طریق شماره‌های مندرج در قسمت راه‌های ارتباطی با متخصصین ما در تماس باشید.

 

تهیه و تنظیم: نفیسه نجار

 

1403/02/30
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید