تغذیه را برای مشکلات گاو تازه‌زا مقصر ندانید

همواره پس از ایجاد هرگونه مشکلی در گاوهای تازه زا و دوره انتقال تغذیه به عنوان مقصر اصلی شناخته می شود. آیا چنین است؟ خیر- تغذیه را برای مشکلات گاو تازه زا مقصر ندانید.

هرچند در کنفرانس هلشتاین دنیا دکتر نوردلند و دکتر کرامر ارائه مستقلی داشتند اما هر دو موافقت کردند که در اکثر مزارع گاو شیری برنامه های تغذیه به خوبی و بدون اشتباه انجام می شوند. در نتیجه هر دو متخصص به این نتیجه رسیدند که کارشناسان خود را برای عملکرد ضعیف گاوها سرزنش نکنید. دکتر نوردلند گفت "فراهم کردن فضای آخور موقعی که برای پیشگیری کردن از مشکلات گاو تازه زا بدست می آید مهم تر از جیره است" . ایشان گفت "گاوها رفتار allelomimetic دارند (یعنی رفتارهایی که موجب بهبود همان رفتارها در دام های دیگر می شود. به نوعی رفتارهای مسری یا تقلیدی هم به آن ها گفته می شود). گاوها می خواهند همزمان کارها را انجام دهند". "شما نیاز دارید فضای آخور کافی فراهم کنید".

گاوهای انتقالی

آن هایی که سه هفته قبل و سه هفته بعد از زایمان بیشترین توجه را نیاز دارند. دکتر نوردلند توضیح داد که " درحدود 75 درصد بیماری های مرتبط با گاو در این دوره انتفاق می افتد" . به گفته ایشان "اگر شما مشکلات گاو تازه زا دارید، این ها 5 دلیل اصلی هستند که بر اساس پژوهش ما باعث آن می شوند:

1. فضای آخور: گاوها حداقل به 76 سانتی متر فضای آخور نیاز دارند.

2. از ماسه در فری استال ها استفاده کنید.

3. از فری استال های با اندازه بزرگ تر استفاده کنید.

4. گاوهای مریض را برای اشتها و رفتار معاینه کنید.

5. گروه بندی مجدد را 3 تا 10 روز قبل از زایمان حداقل کنید".

دکتر نوردلند در ادامه اضافه کرد که ما باید آشفتگی های اجتماعی ایجاد شده بوسیله جابه جایی های پن را حداقل کنیم. همچنین او یک کمی بیشتر بر روی اندازه استال دقیق شد، او گفت "طول فری استال بیشتر از هر فاکتور دیگری طول عمر گاوهای هلشتاین بزرگ جثه را کاهش می دهد.

دکتر کرامر برخی نظرات دکتر نوردلند را در هنگام سخنرانی درباره سلامت سُم تکرار کرد. ایشان گفت که "سریع ترین کار برای بهبود زمان خوابیدن، حرکت به سمت بستر عمیق در فری استال ها است". "مادامی که بستر عمیق است ، آن یه جورایی مهم نیست".

دکتر کرامر در کنفرانس هلشتاین دنیا گفتند که "6 مورد وجود دارد که ما می توانیم سلامت سُم را بوسیله آن بهبود دهیم".

1- ثبت کردن و استفاده کردن از داده های آسیب سُم

2- پیدا کردن و درمان کردن اولیه گاوهای لنگ.

3- بوجود آوردن شرایط برای سُم های تمیز، خشک و راحت.

4- از حمام سم یا غوطه ور کردن سم استفاده کنید.

5- موقع سم چینی از حمل صحیح وزن بدن اطمینان حاصل کنید.

6- استرس متابولیکی در گاوهای دوره انتقال را کاهش دهید.

1399/08/10
ارسال نظر شما

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه وب سایت شماره همراه خود را وارد نمایید